Wednesday, July 29, 2009

Perkataan ALLAH tidak boleh diguna oleh orang Kristian

Kalau amalan di gereja sudah menjadi macam amalan masjid maka itu dipanggil penghinaan terhadap Allah bukan toleransi. Dari segi semantik perkataan Allah DALAM BAHASA MELAYU bermakna Tuhan orang Islam bukan Tuhan orang Kristian. Orang Melayu kafir pun tak guna perkataan Allah untuk memanggil tuhan mereka. Orang Melayu dulu panggil tuhan mereka DEWA. Jadi kalau orang India dan Cina ni gatal sangat nak cerita Kristian dalam bahasa Melayu sebut saja God the Father dengan perkataan " DEWA BAPA". Dalam linguistik 'semantic meaning' atau makna kepada perkataan boleh bertukar dan ini di namakan semantic shift. Namun dalam hal perkataan Allah , tidak pernah berlaku 'semantik shift 'dalam sejarah bahasa Melayu. Maka perkataan tidak boleh di pakai untuk memperihal tuhan kristian.


Baru baru ini sebuah surat kabar Kristian Katolik mempertikaikan arahan kerajaan Malaysia melarang mereka mengguna perkataan Allah dalam surat khabar kristian mereka. Sepatutnya mereka ikutlah orang kristian Barat yang menggunakan ' god the father ' untuk tuhan mereka dan Jesus untuk ' god the son', Mengapa puak Kristian Katholik mahu guna perkataan Allah bukan perkataan Tuhan Bapa amat mencurigai. Adakah ini adalah usaha untuk mengkristian ummat Islam Malaysia dengan cara mengelirukan mereka. Perkara ini telah hebat berlaku di Indonesia di mana puak kristen indonesia telah menggunakan ritual Islam dan budaya islam untuk memurtadkan ummat Islam. Ada yang sembahyang seperti orang Islam dengan ruku'nya , ada yang berkasidah seperti nasheed orang Islam dan ada yang berceramah dengan kopiah dan jubah tetapi dengan salib besar di dada. Bible pula dicetak mirip macam Quran.

Yang menjadi masaalahnya ada orang Islam sendiri yang bodoh sombong menyokong perkataan Allah di guna atas alasan nama Allah untuk tuhan Kristian diguna di negara Arab. Perkara menjadi rumit apabila politik mula campur tangan dalam hal bahasa.

Saya anggap membenarkan perkataan Allah pada risalah missionary Kristian akan MENGELIRUKAN Ummat Islam dan mungkin akan memurtadkan mereka. Adakah kita dengan jahil mahu mewujudkan dengan sengaja perkara yang memungkinkan ummat Islam keliru dengan risalah Kristian dan murtad apabila undang-undang murtad sudah tidak ada di Malaysia. Apa jenis bangsa bangan kita semua saya pun tak faham.

Kita akan bincang samaada boleh atau tidak penggunaan perkataan Allah oleh golongan KAFIR ini adalah dari segi perspektif Islam dan bahasa. Ia berkaitan dengan agama kerana ia akan mencetuskan fitnah dari segi KONSEP Allah itu sendiri. Konsep Allah dalam Islam ialah Tuhan yang menjadikan, yang bersifat Uluhiyyah dan Ruubbiyyah, yang arahannya terkandung dalam al-Quran . Konsep Allah kalau digunakan oleh Kristian nauzubillah ialah tuhan yang menjadikan dan arahannya terkandung dalam bible yang syirik dan menyesatkan.

Apabila konsep Allah diguna pada perkara yang syirik seperti digunakan untuk menceritakan tuhan bapa ugama kristian maka ORANG AWAM akan keliru dan bercelaru. Maka untuk mengelakkan kecelaruan , hendaklah diharamkan penggunaan perkataan Allah untuk orang kristian malah ianya dianggap menghina Allah, Tuhan orang Islam dan Raja di Hari Akhirat nanti. Orang Kristian memanglah orang yang tuhan kata Addhollin ia itu golongan sesat kerana meletak manusia sebagai tuhan dan melayan mereka menyebabkan kita turut sesat. Kristian di Malaysia adalah India dan Cina dan bukan orang keturunan Arab maka mengapa mereka mengada sangat nak jadi orang arab.

Yang keduanya dari segi semantik perkataan Allah DALAM BAHASA MELAYU bermakna Tuhan orang Islam bukan Tuhan orang Kristian. Orang Melayu kafir pun tak guna perkataan Allah untuk memanggil tuhan mereka. Orang Melayu dulu panggil tuhan mereka DEWA. Jadi kalau orang India dan Cina ni gatal sangat nak cerita Kristian dalam bahasa Melayu sebut saja God the Father dengan perkataan " DEWA BAPA".

Dalam linguistik lexical meaning atau semantic atau makna di associasikan kepada perkataan boleh bertukar mengikut masa dan ini di nama 'semantic shift' atau semantic change. Namun dalam hal perkataan Allah tidak pernah berlaku semantik shift dalam sejarah bahasa Melayu.Saya tak tahu apa orang Dewan Bahasa buat di DBP apabila kepakaran mereka di perlukan. Baru baru ini pakar bahasa berkumpul untuk mempertahankan bangsa melayu , mengapa tidak turut mempertahankan Islam dalam hal cabaran orang bukan islam mahu guna nama Allah.

Saya ingin menarik perhatian saudara saudari bagaimana ummat islam Indonesia telah berjuang bermati-matian menahan usaha jahat kristian Indonesia untuk menhancurkan Islam di Indonesia. Pernah kristian indonesia mendirikan GEREJA MENYERUPAI masjid dengan sejadah , mihrab dan priest mereka memakai kopiah dan serban . Mereka juga sembahyang menggunakan sejadah, ruku dan sujud dan berimam. Ummat Islam bertindak membakar gereja yang cuba menghina ummat Islam ini dan perkara ini berakhir di situ. Apakah ummat islam Malaysia menjadi lebih pengecut dari ummat islam Indonesia dalam mempertahankan kesucian Islam? Saya pun tak pasti dengan orang Melayu ni. Boleh percaya atau tidak dalam soal menjaga maruah ugama.

Tipu daya memurtadkan orang Islam sudah lama berlaku di Indonesia dan forum ini banyak menceritakannya

http://forum.swaramuslim.net/forum.php?id=F24_0

Untuk gambar menarik bagaimana orang kristian Indonesia cuba memurtadkan orang islam indonesia

1 comment:

Anonymous said...

apa hal korang ni??nak buang tabiat ke???

MENCARI SHARLINIE

MENCARI SHARLINIE
Sharlinie Mohd. Nashar, 5 tahun