Saturday, February 2, 2008

Apabila Menteri-Menteri Bercakaran Sesama Sendiri


















Belum pun ada lagi penamaan calon rasmi pilihanraya mahupun tarikh sebenar pilihanraya ke 12, pak menteri kita sudah bertelagah sesama sendiri. Bukan sahaja perebutan kuasa ini hanya terdengar di dalam mesyuarat ahli persatuan sendiri tapi ianya tersebar sehingga ke akhbar-akbar perdana Malaysia.

Apa nak jadi dengan nasib rakyat Malaysia apabila wakil rakyatnya berebut-rebut tempat kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN) tapi nasib rakyat marhan masih lagi tak terbela. Jika keadaan ini berterusan nescaya kes perculikan kanak-kanak, jenayah bunuh, rompak & samun menjadi-jadi, kenaikan barang yang tak terkawal, pencerobohan kawasan hutan simpan, pencemaran, kebanjiran pendatang haram dan lain-lain tidak lagi menjadi agenda pemikiran menteri-menteri Malaysia negaraku yang tercinta!!

Kita berharap pertelingkahan ini tidak menjadi negara kita tergadai ke negara lain. Lihat sahaja sejarah lampau tanah melayu ini, apabila para pemimpin sibuk bertelagah pihak luar (Portugis, Belanda dan Inggeris) mengambil kesempatan dengan menjajah tanah melayu. Rujuk: SEJARAH MELAYU: LANDASAN KEHANCURAN NEGARA KOTA MELAKA dan mungkin kita boleh membaca di halaman web ini yang mana antara ringkasannya:

...Salah satu peristiwa atau tragedi yang tidak mungkin dapat kita lupakan ialah tragedi kejatuhan empayar kerajaan Melayu Melaka pada 1511 kepada penceroboh Portugis.

Peristiwa kejatuhan kerajaan Melayu Melaka ini juga menandakan bermulanya era penjajahan di Tanah Melayu selama hampir 446 tahun. Daripada peristiwa tersebut, terlalu banyak pengajaran yang boleh kita dapatkan dan dijadikan peringatan supaya peristiwa seperti itu tidak akan berulang lagi.

Kita semua sedia maklum bahawa kerajaan Melaka ketika itu sudah mula memasuki era kelayuan. Ini dapat ditafsir melalui situasi di dalam pentadbiran kerajaan atau keributan yang berlaku di dalam istana, yang menandakan satu malapetaka sedang berlaku.

Ini terbukti apabila wujud kecemburuan dan kecurigaan di kalangan pembesar terhadap segolongan pembesar di istana.

Keadaan semakin meruncing apabila Bendahara yang berwibawa telah meninggal dunia dan digantikan dengan orang yang tidak bersemangat dan langsung tidak berminat untuk mentadbir.

Sementelahan lagi, Sultan Mahmud ketika itu semakin lupa akan peranan dan tanggungjawabnya sebagai pemerintah.

Akibatnya, para pedagang yang menjadikan Kota Melaka sebagai pusat dagangan antara Timur dan Barat mula merasakan ketidakselesaan mereka untuk berniaga di situ.

Keadaan semakin memburuk apabila cukai dinaikkan, para pedagang dari China berasa mereka dikhianati akibat sikap memihak yang diamalkan oleh Bendahara Melaka ketika itu yang lebih menyenangi pedagang Tamil Muslim dari India memonopoli pasar-pasar di Kota Melaka.

Ini berlaku kerana pedagang Tamil Muslim ini berangapan bahawa mereka merupakan anak emas pemerintah Melaka kerana Bendahara Melaka berketurunan Tamil Muslim...


Rujuk: http://www.pemudaumno.org.my/.......sid=5951


**************************************

Azmi dakwa maruah tercemar


PADANG BESAR 1 Feb. - Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Seri Azmi Khalid mendakwa imejnya tercemar berikutan pengumuman namanya tidak tercalon untuk kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN) pada pilihan raya kali ini.

Beliau berkata, kenyataan terbuka melalui akhbar mengenai namanya yang tidak tersenarai sebagai tiga calon tertinggi untuk bertanding pada pilihan raya ke-12 juga menjatuhkan maruah dirinya.

‘‘Selama ini saya berdiam diri kerana tidak mahu mengeruhkan lagi keadaan dan tidak mahu komen mengenai politik terutamanya di Perlis.

‘‘Tetapi kali ini saya terpaksa kerana ia melibatkan imej dan saya perlu mengulasnya,” katanya kepada pemberita selepas majlis perjumpaan dengan masyarakat Cina di Kaki Bukit di sini, hari ini.

Semalam akhbar melaporkan nama Azmi yang juga Ahli Parlimen Padang Besar dan nama Datuk Seri Radzi Sheikh Ahmad, Ahli Parlimen Kangar tidak tersenarai untuk bertanding apa-apa kerusi oleh bahagian masing-masing kerana mendapat undi yang tidak mencukupi.

Bagaimanapun, Rabu lalu, Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Shahidan Kassim yang juga Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri menyatakan hasratnya untuk mencadangkan nama kedua-dua pemimpin yang disifatkan sukar dicari ganti bagi bertanding pada pilihan raya kali ini sekiranya nama mereka tidak di calonkan oleh bahagian masing-masing.

Azmi memberitahu, beliau juga kesal dengan cara pemilihan calon yang dibuat pada peringkat bahagian Padang Besar baru-baru ini.

‘‘Saya tidak tahu kaedah yang digunakan kerana biasanya apabila pengundian untuk calon dilakukan, pengiraan undi akan dibuat dan dimaklumkan kepada ahli-ahli sebelum diserahkan kepada pengerusi perhubungan UMNO negeri dan seterusnya kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

‘‘Saya melihat tidak ada ketelusan dalam pemilihan calon kali ini kerana semuanya dilakukan secara sulit,” katanya.

Katanya, maklumat mengenai nama-nama calon juga adalah sulit dan hanya boleh diumumkan oleh Presiden parti.

‘‘Kalau nama saya tidak ada tak apa, saya serah pada Perdana Menteri, itu hak PM. Jika mahu saya pencen pun tidak menjadi masalah sebab saya sudah lama berkhidmat. Apa juga yang saya lakukan adalah untuk parti.

‘‘Ini sebab maruah dan jika ada yang kata saya tidak popular, itu mustahil kerana sejak saya mengundurkan diri sebagai ketua bahagian dahulu tiap-tiap kali pertandingan nama saya mendapat undi yang paling banyak.

‘‘Saya juga mendapat banyak khidmat pesanan ringkas (SMS) yang menyatakan sokongan terhadap saya,” jelasnya.

Tambahnya, kenyataan yang mengatakan bahawa dia meletak jawatan selepas pilihan raya 2004 juga tidak benar.

‘‘Saya tidak meletak jawatan tetapi hanya mengundurkan diri. Begitu juga dengan Radzi.

‘‘Sebab apa saya letak jawatan dan tidak bertanding sebagai ketua bahagian itu, tidak perlu tahu kerana saya ada sebab tertentu,” katanya.

Menjawab satu soalan beliau berkata, hasrat Shahidan untuk mencadangkan namanya bagi pencalonan adalah baik dan bagus.

Rujukan: http://www.utusan.com.my/utusan/info.....Politik&pg=po_02.htm

No comments:

MENCARI SHARLINIE

MENCARI SHARLINIE
Sharlinie Mohd. Nashar, 5 tahun