Tuesday, January 15, 2008

Adakah Harga Minyak Petrol Naik Pada 2008: "Saya tidak tahu"

Begitulah petikan kata-kata Menteri Kewangan Kedua Tan Sri Nor Mohamed Yakcop apabila ditanya oleh wartawan yang menemurah beliau. Kemungkinan besar kita akan merasai lagi kenaikan harga minyak pada tahun 2008 ini disebabkan kenyataan yang tidak konsisten daripada menteri yang berkenaan.

Soalnya: "Bilakah kenaikan ini akan berlaku dan berapakah nilai kenaikan tersebut?" Sama-sama kita tunggu dan lihat, adakah ianya akan berlaku atau tidak! Bagaimana pun rakyat dapat menampung perbelanjaan harian akibat kenaikan ini.

**************************

RM35b subsidi minyak 2008

PUTRAJAYA 14 Jan. – Kerajaan dijangka mengeluarkan subsidi bahan bakar sebanyak RM35 bilion pada tahun ini, jika harga minyak mentah terus berada di paras AS$$100 setong.

Menteri Kewangan Kedua Tan Sri Nor Mohamed Yakcop berkata, jumlah RM35 bilion itu dikira jika harga minyak kekal pada harga AS$$100 setong sepanjang tahun ini.

‘‘ Jika purata harga minyak dunia lebih rendah maka (subsidi) lebih rendah,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis perhimpunan bulanan kementerian berkenaan, di sini hari ini.

Ketika ditanya sama ada harga runcit petrol akan dinaikkan berikutan harga minyak dunia terus meningkat, beliau berkata: ‘‘Saya tidak tahu.”

Menurutnya, kerajaan akan terus berbelanja untuk mewujudkan persekitaran yang lebih kondusif bagi membolehkan sektor swasta menjana kepada pertumbuhan ekonomi negara.

Nor Mohamed berkata, kepelbagaian ekonomi Malaysia membantu negara menghadapi cabaran luaran berikutan kutipan cukai yang efisyen serta kecekapan dalam pengurusan.

‘‘Kerajaan yakin ekonomi akan berkembang sebanyak enam peratus atau lebih tinggi berbanding 2007 iaitu antara 6.0 hingga 6.5 peratus pada tahun ini,'' katanya.


Rujukan: http://www.utusan.com.my/...Utusan_Malaysia&sec=Ekonomi&pg=ek_01.htm



Iklan Layanan Masyarakat Oleh M@RHAEN

No comments:

MENCARI SHARLINIE

MENCARI SHARLINIE
Sharlinie Mohd. Nashar, 5 tahun