Saturday, January 26, 2008

Tiada niat persenda - Datuk Yusof Haslam

Setelah diasak kritikal dan cemuhan, Datuk Yusof Haslam akhirnya tampil di dalam kenyataan akbar Metro 26/01/2008. Pernyataan memohon maaf berhubung drama Gerak Khas episod Syaitan Bertopeng.

Walaubagaimana pun, pernyataan maaf sahaja tidak mencukupi di atas ketidak prihatinan syarikat Skop Productions terhadap keluarga Jazimin serta polis. Ini kerana sebab-sebab yang dinyatakan sebelum ini pihak penerbit perlu dikenakan tindakan yang lebih wajar. (Rujuk http://hak-pengguna.blogspot.com...drama-gerak-khas-syaitan-bertopeng.html)

Jika dibandingkan kesalahan yang dilakukan Faizal Tahir yang membuka baju di pentas, kesalahan yang dilakukan drama Gerak Khas adalah lebih berat. Seharusnya drama ini juga perlu digantung selama 3 bulan dan tindakan lain seperti saman daripada keluarga Jazimin.


"What should we do then? Let them make money and more money on the sufferings of other people and the same time taint the reputation of the victim's family?

I think both Yusof Haslam and RTM is just inviting suits to come their way. While we have not proceeded with any legal action on the slandering news reports and the distribution of autopsy pictures, this latest straw is making my blood boiling urging us to see our lawyer on the best action to take on all the now "three" matters. Are we wrong? Let us know!"

Jasni AJ http://nurinjazlin.blogspot.com/2008/01/case-solved-gerak-khas.html




******************************************

Tiada niat persenda


EKORAN pertikaian mengenai episod Gerak Khas di RTM2, dua minggu lalu yang dikatakan ada persamaan dengan kes mangsa pembunuhan ngeri, Nurin Jazlin Jazimin, 9, syarikat penerbitan drama bersiri kepolisan itu, Skop Productions Sdn Bhd (Skop) memohon maaf.

Penerbitnya, Datuk Yusof Haslam, berkata beliau mewakili dirinya, pengarah dan penulis skrip drama itu menyusun 10 jari memohon kemaafan kalau sekiranya ada pihak yang terasa selepas menonton siri itu.

Katanya, tiada sebarang niat untuk mempersenda mana-mana pihak dengan memaparkan kisah yang dikatakan ada persamaan dengan kes pembunuhan ngeri Nurin Jazlin yang mendapat perhatian seluruh rakyat Malaysia tidak lama dulu.

“Saya memang tiada niat perkecilkan mana-mana pihak. Ia cerita rekaan untuk memberi pengajaran pada masyarakat dalam menangani jenayah. Malah sebagai iktibar dan mendidik mereka untuk berhati-hati dengan keadaan sekeliling.

“Sekarang ini jenayah boleh berlaku di mana saja dan masyarakat perlu prihatin. Inilah mesej yang ingin disampaikan dalam Gerak Khas. Namun persamaan cerita kadang kala tidak dapat dielak.

“Justeru, atas insiden tidak disengajakan ini, saya memohon maaf jika ada yang tersinggung. Saya juga akan lebih peka dan berhati-hati pada masa akan datang,” k a t a nya ketika ditemui di pejabatnya di Setapak, semalam.

Yusof sudah menerbitkan drama kepolisan sejak 23 tahun lalu. Malah bagi siri Gerak Khas, lebih 400 episod dihasilkan dalam tempoh hampir sembilan tahun disiarkan di Radio Televisyen Malaysia (RTM).

“Memang tidak dinafikan ada antara isu diketengahkan isu baru.

Malah sebelum ini juga saya pernah memaparkan isu Black Metal dalam Gerak Khas.

“Apapun, saya tetap memohon maaf. Sebagai hamba Allah yang serba kurang dan tidak dapat lari daripada melakukan kesilapan, saya minta m a a f ,” t e ga s nya .

Sementara itu bapa Allahyarham Nurin Jazlin, Jazimin Abdul Jalil berkata, apa yang disiarkan dalam Gerak Khas itu mempunyai persamaan dengan kisah menimpa keluarganya.

“Ia memang cerita saya dan anak saya. Justeru, bagaimana pula boleh dikatakan cerita rekaan sedangkan ia kisah keluarga saya.

“Terus-terang, saya marah dan terkilan dengan penayangan drama itu.

Malah kebanyakan orang yang ditemui juga mengatakan ia cerita kami,” k a t a nya .

Jazimin berkata, perkara itu tidak sepatutnya berlaku kerana kes berkenaan belum selesai. Katanya, penjenayah terbabit pun masih bebas.

Harian Metro Khamis lalu melaporkan mengenai pertikaian terhadap drama Gerak Khas kerana menayangkan kisah Allahyarham Nurin Jazlin.

Lebih-lebih lagi apabila objek seperti timun, terung termasuk kes ceti haram (along) turut dipaparkan.


Rujukan: http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro...Article/index_html

No comments:

MENCARI SHARLINIE

MENCARI SHARLINIE
Sharlinie Mohd. Nashar, 5 tahun