Tuesday, January 8, 2008

Tiada siapa berhak cakap pasal tarikh pilihan raya

Kenapa kita sebagai rakyat tidak dibenarkan cakap pasal tarikh pilihan raya umum (PRU)??..... Adakah satu kesalahan daripada segi undang2 ....sudahlah masa berkempen semakin berusia PRU ni semakin pendek !! Kenapa tidak boleh buat andaian tarikhnya??

Malaysia tidak seperti negara lain, PRUnya dilakukan secara surprise atau terkejut (atau buat2 terkejut) dgn diiistiharkan pilihan raya oleh Perdana Menteri.


Amerika, Pakistan Lebih Demokrasi Dari Malaysia !!

Sah ! Rakyat Pakistan Dan Amerika Lebih Demokrasi Dari Kita.

Pilihanraya Pakistan, Tarikh Baru 18 Februari 2008

Pilihanraya Presiden Amerika 4 November 2008

Pilihanraya Umum Malaysia, Tak Tahu-Tahu Lagi !!

LAYAKKAH MALAYSIA DIGELAR NEGARA DEMOKRASI?





nota kaki: Dulu masa sekolah rendah selalu main teka bersama kawan2 bilakah tarikh Hari Raya AidilFitri akan jatuh.

*******************************

‘Tiada siapa berhak cakap pasal tarikh pilihan raya’

KEPALA BATAS 7 Jan. – Semua pihak termasuk Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Ab. Rashid Ab. Rahman tidak berhak untuk mengeluarkan sebarang bentuk kenyataan berhubung tarikh sebenar pilihan raya umum.

Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin berkata, sebarang keputusan berhubung perkara itu hanya boleh ditentukan dan diumumkan sendiri oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Justeru, katanya, tindakan Ab. Rashid baru-baru ini yang mengeluarkan kenyataan berbentuk spekulasi mendakwa sudah mengetahui tarikh sebenar pilihan raya adalah tidak wajar.

“Soalan (bila tarikh pilihan raya) tiada siapa yang boleh keluarkan kenyataan termasuk pemimpin-pemimpin politik kerana itu adalah kuasa mutlak Perdana Menteri.

“Jadi, saya pun tidak faham kenapa Pengerusi SPR (Ab. Rashid) boleh keluarkan kenyataan seperti itu, ia bukan kuasa dia,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan program Keluarga Bahagia Masyarakat Ceria di sini hari ini.

Khairy ditanya mengenai ‘demam pilihan raya’ yang dilihat mula melanda negara berikutan timbulnya banyak spekulasi bahawa pilihan raya umum akan diadakan dalam masa terdekat.

Spekulasi itu antara lain timbul berikutan kenyataan Ab. Rashid pada November lalu yang mendakwa beliau tahu bila pilihan raya umum ke-12 akan diadakan tetapi tidak dapat mengumumkannya.

Sambil menjelaskan bahawa bahang pilihan raya umum semakin hampir, Ab. Rashdi meminta semua pihak bersedia kerana SPR tidak mahu sesiapa pun ketinggalan dalam membuat persiapan bagi menghadapi pilihan raya umum.

Khairy berkata, tindakan mencetuskan spekulasi tarikh pilihan raya hanya akan menimbulkan kesan negatif apabila timbul kecenderungan pihak-pihak tertentu untuk mempolitikkan isu-isu yang berlaku dalam masyarakat.

“Ini perkembangan tidak baik, apa sahaja masalah yang berlaku dijadikan modal politik. Jadi, tidak perlulah kita bercakap pasal bila tarikh pilihan raya, biarlah Perdana Menteri yang tentukan nanti,” jelasnya.

Sementara itu, Khairy berkata, keprihatinan kerajaan dalam menangani pelbagai isu semasa termasuk bebanan yuran tambahan sekolah dan kenaikan harga barang tidak seharusnya dilihat sebagai taktik kerajaan untuk memancing undi semata-mata.

Katanya, sudah menjadi komitmen kerajaan untuk mencari jalan penyelesaian terbaik dalam isu-isu berkenaan dan ia dilakukan atas dasar tanggungjawab kerajaan sebagai pemerintah di negara ini.

Justeru, jelasnya, adalah tidak wajar sekiranya ada pihak yang menuduh kononnya kerajaan sengaja memenangi hati rakyat dalam menangani isu-isu berkenaan semata-mata untuk meraih perhatian rakyat menjelang pilihan raya umum.

“Bila ada tanggapan bahawa pilihan raya sudah dekat, isu-isu semasa akan menjadi isu-isu politik sehinggalah ada yang kata kerajaan buat itu ini untuk pancing undi, (tuduhan) ini memang biasa berlaku.

“Hakikatnya, kerajaan akan mengambil tindakan penyelesaian yang paling wajar dalam apa juga keadaan sama ada dekat pilihan raya atau tidak sebab itu memang komitmen kerajaan dan ia diamalkan sejak dulu lagi,” jelasnya.



Rujukan: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp


No comments:

MENCARI SHARLINIE

MENCARI SHARLINIE
Sharlinie Mohd. Nashar, 5 tahun