Monday, January 7, 2008

Susahnya hendak dapat pinjaman perniagaan


Begitulah nasib usahawan di Malaysia terutama Bumiputra. Walau pun kerajaan menyediakan pelbagai jabatan dan agensi untuk membantu peniaga-peniaga di Malaysia yang kekurangan dari segi dana modal, tapi ia hanya dinikmati "sebilangan kecil usahawan terpilih".


Kerajaan tidak boleh menyalahkan rakyat malas berusaha atau tidak mengambil peluang, jika peluang itu hanya diperolehi oleh mereka yang mempunyai "kabel-kabel tertentu". Persoalan yang harus dijawab sampai bila keadaan ini harus berlarutan?? .... Lihat sahaja bagaimana restoran Bumiputra, Kelantan Delight restaurant di KLCC terkubur. Sila rujuk ahmadatalib.blogspot.com/2007/08... pada siapa harus peniaga-peniaga ini dapat mengadu??..........



***********************************

Susahnya hendak dapat pinjaman perniagaan

SAYA bekerja dengan syarikat swasta dan akan bersara pada akhir tahun ini. Buat masa ini saya ada membuat kerja sambilan perniagaan katering di Lembah Klang untuk menampung perbelanjaan yang sering meningkat.

Kita pun sering disarankan supaya berusaha menambah pendapatan di samping makan gaji.

Saya berazam untuk meneruskan perniagaan katering saya dengan lebih serius. Walaupun telah mempunyai peralatan katering tetapi saya memerlukan modal untuk menambah dan menggantikan peralatan yang rosak dan lama.

Saya telah pergi ke Pameran Gerak Usahawan di PWTC pada tahun lalu. Atas kesedaran di situ, saya kemudian memohon pinjaman daripada Jabatan Kewangan Mikro di ibu pejabat sebuah bank tempatan di Kuala Lumpur. Sayang sekali ia telah ditolak melalui surat bertarikh 27 November 2007.

Saya kemudian memohon pinjaman mikro daripada sebuah lagi bank tempatan cawangan Banting. Sehingga hari ini tiada apa-apa berita mengenainya.

Saya hairan kenapa tiada seorang pun kakitangan dari dua bank tersebut datang melawat tapak perniagaan saya, untuk membuat penilaian sebelum mereka menolak permohonan saya.

Akhir sekali saya cuba memohon pinjaman daripada Tekun Nasional cawangan Kapar, Klang pada November 2007 dan sedang menunggu jawapan. Kalau pinjaman Tekun Nasional pun ditolak, siapa lagi yang boleh saya harap untuk membantu usahawan macam saya.

Kerajaan berusaha menggalakkan rakyat berniaga dan institusi kewangan disaran supaya membantu usahawan tetapi tidak menjadi kenyataan kerana birokrasi mereka.

Saya percaya bahawa kerajaan kita ikhlas membantu rakyatnya asalkan kita rajin berusaha dan jangan bersikap hangat-hangat tahi ayam.

Kalau langkah untuk mendapat modal perniagaan daripada institusi kewangan gagal, ah long akan menjadi pilihan terakhir kami. Usaha kerajaan membanteras kegiatan ah long tidak akan tercapai.

– BAKAL PESARA,

Klang.


Rujukan: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=


No comments:

MENCARI SHARLINIE

MENCARI SHARLINIE
Sharlinie Mohd. Nashar, 5 tahun